Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Bättre relationer

Ge konstruktiv kritik på ett perfekt sätt




Trots att de flesta av oss är bekanta med begreppet konstruktiv kritik, så är det ändå få som vet vad det verkligen är och hur man ger någon det på ett, just det, konstruktivt sätt.

Här kommer därför ett antal tips som kan hjälpa dig att leverera kritik snyggare nästa gång - och få med dig mottagaren i båten på samma gång. ( i motsats till att skapa dåligt självförtroende och försvarsbeteenden).

1. Först och främst - vänta inte för länge. Om du tar upp något som har hänt mer än en gång, eller som hände förra månaden kommer folk bara undra varför du tog så lång tid på dig att säga det. Du måste ta hand om och ta upp problemet omedelbart, medan det fortfarande är aktuellt.

2. Hantera ett (1) problem i taget. Kom inte dragandes med en lista över saker du är frustrerad över. En sak per gång är nog och det betyder att du måste välja vad du vill ta upp noga.

3. Ha känslorna under kontroll. Försök inte förbättra andra människor när du själv är arg.

4. Gör det enskilt. Kritisera aldrig någon inför andra eftersom det är nedvärderande och dessutom gör det bara den som blir kritiserad låst och försvarsbenägen.

LÄS OCKSÅ: 5 tecken på att din inre kritiker håller på att ta över ditt liv

Hjärngympa för seniorer❤️

Vår mest populära bok just nu

🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘


Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...


5. Försök att leverera din kritik som en fråga. Istället för att säga: "Du blir aldrig klar i tid", kan du fråga "Hur kommer det sig att du är sen med leveranserna så ofta?"

6. Undvik känsliga och kategoriska ord. "Alltid" och "aldrig" är ord som uppmuntrar till strid. Om du säger "Du lyssnar aldrig" så ber du om bråk istället för lösningar.

7. Ta upp saker som kan ändras. Att peka ut problem utan att du bryr dig om att hjälpa till att lösa dem är både elakt, meningslöst och kortsiktigt. Om du inte vill vara med och lösa problemet så har du inte rätt att ta upp det.

8. Låt den du levererar kritiken till prata mycket själv. Han/hon är antagligen en bra person och är så klart generad över att bli kritiserad. Lyssna på förklaringar och ursäkter med ett öppet sinne så länge som han/hon visar att han/hon förstår vad det är du vill prata om och håller sig till det.

9. Hantera ilska. Om någon är arg - släng inte bensin på brasan genom att säga saker som "Du måste lugna ner dig lite".Säg istället: "Jag kan inte ta in det här om du inte lugnar ner dig". Då är det deras val. Vill de att du ska förstå problemet är det bäst att de lugnar ner sig.

10. Säg något bra också. Om du vill att din kritik ska bli riktigt konstruktiv och inte bara gnäll är det smart att också ge den du kritiserar komplimanger för något. Det visar att du också har bra saker att säga om handlingarna du kritiserar. Hörde du det där sista? Handlingarna - kritisera dem, inte personen.

Vill du ha svart bälte i konflikthantering? ❤️

En läsarröst
"Ja, boken har hjälpt mig mycket. Boken är bra för den tar upp aspekter som man inte har tänkt på. Den ger tips om hur man kan, utan att vara otrevlig, 'avväpna', en persons elaka kommentarer. Jag använder den som en uppslagsbok, och jag läser på, innan jag träffar en jobbig person."
Margareta Schützer


Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook

Andra läser om...

Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag

Köpinformation  |  Integritetspolicy

Sitemap