Driver du ett eget företag, stort eller litet, är det viktigt att synas och marknadsföra sig själv i sociala medier. Förr brukade man säga att om man inte syns på internet, så finns man inte. Idag gäller samma sak för sociala medier. Men det finns en hel del att tänka på när det gäller din närvaro på Instagram, Twitter och Facebook. Det finns många fallgropar som lika gärna stjälper som hjälper ditt företag.[/F]
1. Hur ser min närvaro ut i sociala medier jämfört med hur jag profilerar mig i övrigt på nätet?
Allt du gör på nätet i ditt eget och företagets namn ska följa en röd tråd. De som följer dig ska kunna se ett tydligt sammanhang. Den ena delen av dig kan inte skilja sig från den andra. Tänk på att det inte finns något som är privat på nätet – allt du skriver och lägger upp hamnar förr eller senare i rampljuset och kopplas till ditt företag. Se därför till att det är positiva saker som gynnar ditt företags namn, verksamhet och goda rykte.
2. Vilket är mitt mål?
Det är lönlöst att bara lägga upp lite kommentarer, bilder och annat på måfå. Allt du lägger ut som kan kopplas till ditt företag måste ha ett syfte och ett mål. Det spelar ingen roll vilket ditt mål är – att få mer trafik till din hemsida, bli mer aktiv i olika forum eller öka antalet följare. Det viktigaste är att du sätter upp tydliga mål och delmål och att de alltid är mätbara.
Hjärngympa för seniorer❤️
Vår mest populära bok just nu
🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘
Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...
Vår mest populära bok just nu
🌟 Ge din hjärna en present!
"Hjärngympa för seniorer" – boken som håller ditt sinne skarpt och livligt. Enkla och roliga övningar för ett aktivt och glädjefyllt liv! 📘
Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...
3. Hur ser jag om det jag gör får några positiva effekter?
Svaret är detsamma som i förra punkten. Sätt upp tydliga och mätbara mål och stäm av regelbundet. Om du, t.ex. vill locka fler besökare till din hemsida räcker det inte bara med att räkna antalet besökare. Gräv djupare. Ta reda på vilken typ av besökare du får, vad de tittar på och hur länge de stannar. De finns många olika mätinstrument för att få mer specifika svar. Använd dem.
LÄS OCKSÅ: TESTA DIG SJÄLV: Passar du som egen företagare?
4. Vilken typ av innehåll föredrar mina följare på sociala medier?
Åter igen – det räcker inte med att bara posta lite roligare bilder och kommentarer då och då. Utbudet av information på sociala medier är oändligt idag och ditt företag drunknar i flödet om du inte sticker ut. Det gör du genom att ha ett tydligt mål med din närvaro. Uppdatera regelbundet, men framför allt – ta reda på vad dina följare förväntar sig att få av dig på sociala medier och ge dem det.
5. Och vad är det de vill ha då …?
De vill veta mer om dig som person, om ditt företags historia och få känna sig delaktiga i din tillvaro och verksamhet. Det handlar inte bara om produkten eller tjänsterna du säljer. Det personliga engagemanget är nästan ännu viktigare. Dina kunder ska också bli dina ”vänner” på nätet.
SUPERERBJUDANDE JUST NU!
Skriv som proffsen!❤️
☑️ Vill du skriva bättre texter privat och på jobbet?
☑️ Tycker du att grammatik är trist?
☑️ Vill du ha snabba tips som lyfter all din skriftliga kommunikation?
☑️ Då är det här en bok för dig!
"Boken är lättläst, pedagogisk och underhållande. Ann-Louise Forsström betar av många aktuella språkfrågor. Hon listar bland annat "onödiga" engelska ord, reder ut hur varumärken ska skrivas, ger instruktioner för hur en bra text hänger ihop och diskuterar varför förkortningar ibland snarare stjälper än hjälper...Pedagogiskt för blivande skrivproffs."
Språktidningen
Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
Skriv som proffsen!❤️
☑️ Vill du skriva bättre texter privat och på jobbet?
☑️ Tycker du att grammatik är trist?
☑️ Vill du ha snabba tips som lyfter all din skriftliga kommunikation?
☑️ Då är det här en bok för dig!
"Boken är lättläst, pedagogisk och underhållande. Ann-Louise Forsström betar av många aktuella språkfrågor. Hon listar bland annat "onödiga" engelska ord, reder ut hur varumärken ska skrivas, ger instruktioner för hur en bra text hänger ihop och diskuterar varför förkortningar ibland snarare stjälper än hjälper...Pedagogiskt för blivande skrivproffs."
Språktidningen
Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.