Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Personlig utveckling

Hur du marknadsför dig själv på jobbet (skryter på rätt sätt, alltså)

LÄS OCKSÅ OM BOKEN: Mitt hus - allt om DITT hus på ett och samma ställe


Du stannar sent på jobbet, du missar aldrig en deadline, du kommer aldrig försent och ditt jobb håller alltid högsta kvalitet. Du vill säkert att ditt hårda kvalitetsarbete och dina ansträngningar ska tala för sig själva och att andra ska se och uppskatta dig för allt bra du gör. Du tror kanske att genom att jobba hårt och bra, så kommer också snart det där erkännandet av sig själv.

Tyvärr fungerar inte världen så. Arbetslivet är inte alltid rättvist.
Om du tror att det räcker med att du gör ett fantastiskt jobb och vips så blir du befordrad och får löneförhöjning, så tänk om. Ett fantastiskt jobb hjälper dig att nå en bit på vägen, men det du behöver är en balanserad strategi för att sälja in dig själv också. Med balanserad menar jag att du ska sälja in dig själv till 50 % externt och till 50 % internt. Ju mer värdefull du blir för dina kunder (externt), desto mer värdefull blir du för ditt företag. Om du inte har en intäktsroll, så är det ännu viktigare att inte bara göra ditt jobb bra, utan också att lägga ner 50 % av tiden på att bli den mest välkända, hjälpsamma och omtyckta personen på din avdelning (intern försäljning).

Men det finns ett dilemma – att skryta om sig själv luktar pyton

Fråga vem som helst vilka egenskaper man retar sig mest på hos andra människor, så kommer skryt att hamna högt upp på listan. Just därför är det logiskt och klokt av de flesta av oss att helt enkelt undvika att skryta för att slippa framstå som puckon.

Men samtidigt är det viktigt att andra också fattar hur bra du är så du inte hamnar i skymundan från dem som är bra på att både synas och skryta på ett bra sätt. De där skrytmånsarna kanske oförtjänt får ditt framtida jobb eller din löneförhöjning. En del av ditt jobb är därför att låta andra få veta vad du gör och hur bra det går. Så istället för att utgå från att någon ska se dig och välja ut dig (det händer så sällan), så ser du till att ta ansvar för dig själv och din karriär. Nästa gång det är dags att tillsätta en viktig position, så vet alla att du är redo för den tjänsten. Det är också därför du ibland själv måste ta itu med saker och ting. Att skryta över allt du gjort kan kännas dumt, men om din chef inte uppmärksammar vad du gör och om du inte aktivt visar det, hur ska han/hon då kunna veta att du är redo att hantera större uppgifter? Enkelt – det vet han/hon ju inte om du inte själv knuffar ut dig i strålkastarskenet.


Kolla skillnaden på de här två scenarierna:


Scenario 1: ”Jag är så otroligt kreativ. Jag menar, idéerna bara flödar ur mig. Det finns inte en enda person där ute som kan överträffa mig på den punkten. Medierna älskar mig och på det senaste nätverksmötet, så kom folk fram hela tiden. Jag hade inte ens tid att prata med hälften av dem – och inte hade jag lust heller eftersom jag föredrar att prata mer med folk som ligger mer på min nivå, du vet. Jag pratar bara med folk som kan hjälpa mig framåt.”

Scenario 2:
”Jag älskar att använda kreativitet i mitt företag. När jag får nya kunder som vill få saker gjorda, så blir jag helt varm i kroppen och känner mig så glad. Små kärnor av idéer exploderar som popcorn i huvudet och jag glömmer både tid och rum just då. Det är så kul att träffa personer som är hängivna och gillar sina jobb. Jag fick också chansen att prata med flera sådana personer på nätverksträffen förra veckan”.

LÄS OCKSÅ: 4 effektiva sätt att öka din koncentration på jobbet

I scenario två får du chansen att prata om dina styrkor, men vänder fokus till vad du kan göra för kunderna. Det är precis tvärtom i scenario 1 där du är helt fokuserad på dig själv, samtidigt som du trycker ner andra människor. Med andra ord, så går det att skryta om sig själv på ett bra och smart sätt. Här kommer några tips som du kan använda för att lyfta fram dig själv utan att andra människor stör sig på dig:


8.1 Skryt rätt så här:

Skryt om dina passioner
Visst är det outhärdligt att lyssna på en person som är förälskad i sig själv och ständigt framhäver hur enastående duktig han/hon är på i stort sett allt (och lite till)?
Men samtidigt är det alltid roligt att höra någon prata om vad de älskar att göra. Visst är det fantastiskt att se glöden i deras ögon när de berättar?

Lyft fram andra samtidigt

Istället för att klappa dig själv för bröstet, så kan du sälja in dig själv genom att lyfta fram andra människor i din grupp. Ju mer du kan få någon annan att se bra ut, desto fler kommer att vilja se dig kliva fram och lyckas.

Berätta en hjältehistoria
När du tittar på film – vem i filmen hejar du på?
Det är så klart han eller hon som befinner sig i underläge, men som fortsätter att kämpa varje dag. Som företagare har du troligen varit i underläge vid något tillfälle - kanske är du det nu. Och precis som jag, så har du antagligen också klantat till massor av saker på vägen (det kallas för lärande) och gjort misstag som sedan lett dig till framgångar. Att berätta hjältehistorier är ett bra sätt att visa hur man lyckats komma över speciella problem. Dina kunder kan lära sig från dina lösningar och samtidigt lära känna dig lite bättre på samma gång. Dina kunder får en mänsklig sida av dig, samtidigt som de ser att det du har åstadkommit är beundransvärt och smart. Du kan bli en förebild för alla dem som inte kommit lika långt.

Visa din kunskap

Att presentera smart innehåll på din sajt eller i en blogg är ett mycket bra sätt att visa att du är en expert utan att du behöver klappa dig för bröstet. Lägg ut smarta tips, svara på besökarnas frågor, lämna vettiga och genomtänkta kommentarer på andras sajter eller bloggar. Människor kommer att gilla dina smarta råd och du behöver inte säga ett ljud om hur bra du själv är – du visar det redan.

Ta bort ordet ”jag”

När du pratar om dig själv, så akta dig för att använda ordet ”jag” i varje mening. Du uppfattas då bara som arrogant och självcentrerad. Det finns inte en människa som är mer intresserad av dig än sig själv som person. Lägg därför alltid fokus på den du pratar med. Ta med den personen i samtalet.

JULKLAPPSTIPS TILL FÖRÄLDRAR!
(Som alltid säger att de inte önskar sig något)

I klassikern "Boken om mig" (180 000+ sålda i hela Norden) svarar de på 300 frågor om sig själva och skapar en egen självbiografi. Du får läsa sedan.


Provläs , se vad andra tycker och beställ till julklappspris i Smartare livs egen bokhandel ...


Prata inte skit om andra
Det finns faktiskt fortfarande människor som tror att de framstår som bättre om de siktar in sig på att sänka konkurrenterna inför kunderna. Ja, det är sant. De tror att de blir mer trovärdiga inför kunder om de pekar ut konkurrenterna som värdelösa på det ena eller det andra. De tror att kunderna är så dumma att de inte förstår att det man i själva verket visar när man pratar skit om andra är sin egen osäkerhet.

Fakta är din bästa vän

I affärsvärlden talar siffrorna om hur det står till – hur bra ett företag har gått. Visa andra hur bra du har gjort något genom att presentera dina egna siffror och visa hur glad och stolt du är över dem.

LÄS OCKSÅ: 4 effektiva knep för att få fart på trista måndagar

Beröm dina kunder
Berätta hur glad du är över hur dina speciella kunder får dig att växa. Nämn dem alltid vid deras namn, berätta vilka företag de jobbar på och tala om för kunderna att du har skrivit om dem. De kommer att älska dig för det och känna hur kompetent du är på samma gång.

Ha alltid ett ess i rockärmen!

Man ska aldrig missa ett tillfälle att skryta på rätt sätt och därför är det bra att ha något förberett om chefen frågar dig hur läget är:
– ”Det är toppen, jag har precis avslutat X och hittat ett sätt som gör att vi kan minska utgifterna med 15 %. Rapporten ligger på ditt bord imorgon.”

Skriv artiklar

Att sätta dina smarta tankar på pränt och dela med dig av till tidningarna eller sajten som du blivit publicerad i till dina kunder är ett smart och professionellt sätt att skryta rätt. Dina kunder får reda på hur smart du är utan att du behöver säga det själv.

Tala inför andra

Det är svårt att slå talet som indirekt skrytkälla. När du uppträder inför andra och visar din expertis för olika människor, så ser alla att du är bäst på ditt område utan att du behöver påpeka det själv.

Ragga intervjuer
Intervjuer i tidningar, radio eller TV sprider ordet om dig snabbt. Skriv till journalister som du gillar och ge din syn på olika saker som de bevakar. Snart ringer de dig och vill prata mer. Gratis marknadsföring och perfekt skryt.

LÄS OCKSÅ: Byt jobb - nu!

Låt kunderna skryta om dig
När du har gjort ett bra jobb åt en kund, så be dem om ett skriftligt utlåtande som beskriver vad du gjort för dem och hur de blev hjälpta av det. Se sedan till att den texten blir publicerad på din sajt, i din broschyr och överallt där ditt företag presenteras. Kundernas utlåtanden om dig är det bästa skryt om dig du kan få. Kunderna är skälet till att företaget existerar. Just därför älskar chefer att höra kunders entusiasm över medarbetare som sticker ut.
Det finns inga hemligheter med att få kunder att bli överlyckliga för att ha dig som kontaktperson. Det enda du behöver göra är att överträffa deras förväntningar, ge dem en fantastisk service och få dem att aldrig tänka på någon annan än dig när de ska köpa det du erbjuder. Ge dina kunder din kärlek, så kommer dina chefer snart också att få höra hur glada och nöjda kunderna är att få samarbeta med dig.

Skapa en portfolio
Det är inte bara konstnärer och reklamare som visar sina bästa verk i en portfolio. Du kan också göra det, oavsett vad du jobbar med. Du kan ta bilder på hur projektet landade hos kunden, lägga till kundutlåtanden och andra bevis på vad du tidigare har gjort. Samla alltihop i en mapp som du sedan kan visa för andra och låta historien skryta åt dig.

Skapa produkter
E-böcker eller sajter helt ägnade åt en enda sak visar omvärlden hur hängiven du är det du sysslar med. En e-bok kan du ge bort till framtida kunder och en sajt där du visar din kunskap och nyttan för besökaren tar hand om skrytet åt dig.

Se till så att bra feedback fastnar

Om du får ett mail från en medarbetare eller kund som ger dig komplimanger för ett bra jobb, så skicka det vidare till din chef med orden ”Kul, nu känns det som att vi är på rätt väg”. Om du bara behåller berömmet för dig själv, så får ingen annan veta hur duktig du är.

Till sist: Låt alltid dina handlingar tala för dig

Hur du uppför dig, hur du håller löften och hur du överraskar andra människor är det som ger dig respekt från din omgivning. Du behöver inte skryta om dig själv eftersom människor helt enkelt kommer att beundra dig för hur du sköter ditt jobb och hur du lever ditt liv. Om du vill att människor ska flockas runt dig när du kliver in i ett rum, så gör något som visar att du förtjänar uppmärksamheten – och var säker på att det är något så bra, så att ingen kan missa tillfället att förstå hur bra du faktiskt är.


Skryt på nu bara


Framgång i livet är inte alls det de flesta tror ❤️
Här är den: Boken för dig som inte föddes med silversked i munnen och vill jämna ut spelreglerna.


En läsarröst
"Det är absolut den bästa bok jag läst i personlig utveckling. Det är bara ett fel – att den inte fanns för så där 20-30 år sedan. Men bättre sent än aldrig. Den kommer jag att läsa många gånger och även sätta i händerna på mina barn och barnbarn och förhoppningsvis se dem växa som människor några snäpp. Av din enorma bokproduktion finns det mycket att botanisera i och jag kommer säkert att bli kund och även rekommendera många av mina vänner och kunder att läsa dina böcker. STORT TACK."
Anders Klingmark, Nacka

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu. ❤️
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook

Andra läser om...

Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag

Köpinformation  |  Integritetspolicy

Sitemap